CANOANELE ARTEI PLASTICE ALE GRECIEI CLASICE Secolul al V-lea al artei cgrecesti coincide cu apogeul culturii- supranumit “ secolul de aur” sau “ secolul lui Pericle care a atins prin anul 450 Ihr , momentul sau culminant. In urma razboilui cu persii, din care grecii au iesit invingatori- reconstruirea oraselor a constituit o prioritate. O atentie deosebita era indreptata catre Acropole- orasul de Sus ( Acropole a Athenei)- initiat de Pericle la 447 Ihr. Fidias – cel care s-a ocupat de lucrari, cel mai mare sculptor al antichitatii. Cea mai importanta constructie in Grecia- Templul – Parthenonul- era dedicat Zeitei Athena. Templul- latura mare trebuia sa aiba dublul coloanelor de pe latura mica plus unu. Fidias a combinat stilul doric cu cel ionic; a realizat o friza de 400 de personaje umane -” Friza panateneilor”- dedicata unei sarbatoare a grecilor – constituia cea mai de seama dintre festivitatile cetatilor. Marea procesiune aduna o data la 4 ani intregul popor pentru a aduce statui Athenei. Peplosul- vesmant cu care se infasurau grecoaicele – tinut de cele mai instarate si de fecioare metopele dorice- aveau ca subiect luptele gigantilor – scene mitologice Statuia lui Zeus din Olimp cele 7 minuni ale lumii- din fildes, aur, marmura- il reprezenta pe Zeus pe scaun cu Zeita Victoria in dreapta si sceptru in stanga- avea inaltime de 12 metri. Athena Parthenos- 10 m inaltime Athena Promacos 15 m inaltime era pe panoul Acropolei era simbolul ocrotirii orasului avea un scut si o lance era ca o coloana Athena Lemnia 2 m inaltime a fost comandata de locuitorii orasului Lemnio suras steriotip Grecii au coborat zeii la fizionomia umana. Fidias a fost coordonat in lucrarile sale de antropocentrismul( omul este centrul Universului si masura a tuturor lucrarilor punctand armonia dintre om si Univers); colokagatia- reda echivalenta intre etic si estetic- a fi frumos= a fi bun Concluzie: Armonia frumusetii fizice si frumusetii morale – sculptorul a dezvoltat in creatia sa ca teza estetica fundamentala reusind prin geniul sau sa ridice arta Greciei la un apogeu( operele lui au ramas pana astazi o expresie a sublimului unanim recunoscut de umanitate) Sculpturile au fost construite pentru a nu fi diforme. Policlet: Este cea de-a doua personalitate a sculpturii clasice. A reinnoit sculptura apelind la solutii compozitionale diferite de ale lui Fidias, introducand genoflexiunea si suportul exterior. Scrie un tratat despre proportiile corpului. Doriforul – Canonul ( 450 iHr) este prima lucrare care s-a bazat pe un canon matematic al proportiilor ( Canonul de 7 capete) – inaltimea capului intra de 7 ori in inaltimea corpului. DORIFORUL Matematic putem folosi : Sirul lui Fibonacci sau al cresterilor organice: Șirul lui Fibonacci începe cu numerele 0 și 1, iar fiecare număr este egal cu suma celor două numere care îl preced: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, …. Acest șir se numește recurent datorită succesiunii numerelor după o anumită regulă. Dacă termenul de ordinul „n” îl notăm cu Un, regula respectivă este exprimată de formula de recurență: Un=Un-2+Un-1. Prelungirea șirului sub zero, adică în zona negativă, termenii din acestă zonă, pentru a păstra relația de recurență nu sunt toți negativi, ci sunt alternativ negativi și pozitivi. Zero funcționează ca o axă de simetrie. Dacă primul număr nu este zero, atunci se pierde simetria. …+13 –8 +5 –3 +2 –1 +1 0 1 1 2 3 5 8……. Zona negativă>I< Zona pozitivă Termenii consecutivi din șirul lui Fibonacci formează două rapoarte care, după cum vom vedea, aproximează secțiunea de aur: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55,… 2/3?3/5 13/21?21/34 O=1,618….?1,5 AB/AC=1,618… Astfel punctul C împarte segmentul AB în două părți inegale în așa fel încât raportul dintre segmentul înreg și parte mai mare să fie egal cu raportul dintre partea mai mare și partea mai mică : AB/AC=AC/CB și invers: raportul dintre partea mai mare și segmentul întreg să fie egal cu raportul dintre partea mai mică și partea mai mare : AC/AB=CB/AC. Segmentul AB a fost împărțit în două părți inegale (dihotomice), încât partea mai mare să fie media proporțională între segmentul întreg și partea mai mică. Notăm partea mai mare (partea majoră) M, iar partea mai mică (partea minoră) m. Astfel, raportul (M+m)/M=M/m este supraunitar (este mai mare decât 1, mai exact el este egal cu 1,618…) și îl notăm cu O sau S. Pentru valoarea inversă, raportul M/(M+m)=m/M este mai mic decât 1, se notează cu 1/S sau 1/O și este egal cu 0,618… Euclid a demonstrat că segmentul AB și oricare dintre cele două subsegmente ale acestuia (AC sau CB) sunt incomensurabile, S și 1/S sunt iraționale (dar ele există). Iată cum a definit Platon secțiunea de aur: „Este cu neputință ca două lucruri să fie puse în legătură unul cu altul așa ca să alcătuiască laolaltă, numai ele, ceva frumos, fără un al treilea…Căci dacă dintre trei termeni oarecare, cel mijlociu este față de cel mic ca cel mare față de cel mijlociu și invers, cel mic față de cel mijlociu este ca cel mijlociu față de cel mare, atunci ultimul și primul devine cel mijlociu, iar cel mijlociu primul și ultimul, deci totul devine în mod necesar același, și întrucât devine același alcătuiește un ce unic : Așa se realizează în mod firesc cea mai frumoasă proporție”. După Platon, secțiunea de aur este unica formă organică firească a proporției, chintesența „unității în multiplicitate”. Pe baza valorilor S și 1/S, pot fi obținute pe cale grafică rețele armonice, care dau naștere la o multitudine de puncte de reper, armonic conjugate. Ele ne vor ajuta să construim forme geometrice pure, și pe baza lor, folosind elementele specifice limbajului plastic, să realizăm noi forme care să fie cât mai aproape de ceea ce oferă proporția ideală. Astfel se pot crea forme noi, infinite compoziții cu infinite conținuturi și forme plastice, dar ca acestea să întrunească și calitatea de operă de artă este obligatoriu să aibă armonie. Armonia nu poate fi realizată decât printr-o proporționare bine făcută. Diadumenul- isi leaga bentita CURSUL 6 Miron - are doua lucrari reprezentative : Athena si Marsias a vrut s-o surprinda pe Athena, care emana caldura, ordine interioara- echilibru de care dadea dovada poporul grec Marsias civilizatia negreaca, dominat de insticte, impulsiv, irational Discobolul: - imaginea atletului ( aruncatorului de disc) pozitia statuii nu mai este in pozitie verticala- miscare in desfasurare incordarea muschilor – fizionomie neschimbata( foarte rational)