Hamlet, rege al Danemarcei * Claudius - rege al Danemarcei * Hamlet - fiul fostului rege si nepotul regelui actual * Polonius - sambelan * Horatio - prieten al lui Hamlet * Laert - fiul lui Polonius * Voltimand \ * Cornelius | * Rosencrantz - curteni * Guildenstern | * Osric / * Un gentilom * Un preot * Marcellus \ - ofiteri * Bernardo / * Francisco - soldat * Reynaldo - servitor al lui Polonius * Actori * Doi gropari * Fortinbras - print al Norvegiei * Un capitan * Ambasadorii englezi * Duhul tatalui lui Hamlet * Gertrude - regina a Danemarcei si mama lui Hamlet * Ofelia - fiica lui Polonius * Nobili, doamne, ofiteri, soldati, marinari, soli, slugi si alti insotitori Locul actiunii: Danemarca De la curs: Cea mai buna piesa, cea mai interesanta, cu problemele cele mai mari, poveste frumoasa, filosofica, are inepuizabile probleme. 1600 este anul de maxima productivitate a lui; si de maxima creativitate - cea mai buna piesa a lui S - practic piesa-filosofica; dealtfel exista fragmente strict filosofice - motivatia vietii omului in general, meditatie - dar si actiunea e complexa si palpitanta - S. a scris aceasta piesa la 36 de ani. - in 1596 i-a murit unicul fiu, Hamnet. Nu era un sot iubitor, dar isi iubea baiatul - la 1601 ii moare si tatal. Sunt niste ani in care S. da dovada de o sensibilitate ridicata - politizarea a piesei (?) - viziune trista, din toate punctele de vcedere - o cronica a lui Saxo Gramaticus l-a inspirat pe Shakespeare sa scrie Hamlet - nume comun in Danemarca - inspirat si din Belforest, care a scris niste versuri legate de aceasta povestire istorica - dar S., pornind de la aceste saga, le imbogateste; de multe ori se opreste pentru a face o meditatie asupra unei idei Ex: "Ce-i omul daca n-are alt lucru de facut pe lume decat sa doarma? [..] Un dobitoc [..] A fi om mare nu inseamna sa te framanti doar pentru pricini mari, dar sa te bati si pentru un fir de pai, daca cinstea insasi e in joc" - Hamlet investigheaza adevarul spuselor stafiei - observa comportarea mamei, unchiului; fiecare are ceva de ascuns - "nu crezi ca-s dator sa pedepsesc cu bratul meu pe cel ce-a omorat pe rege-mi si-a pangarit pe mama [..]."? - are scrupule. se intreaba mereu daca este sau nu adevarat ce i-a spus stafia - gandeste si se comporta ca un om adevarat - e si geniu si nebun, si erou si las, si intelept si zvapaiat - in Hamlet e concentrata esenta sufletului omenesc "O, regina! Dupa chip parea virtutea insasi" "Voi stinge din amintire orice dor marunt [..] trai-va singura porunca ta" (a stafiei) - e zgariat cu varful sabiei (otravita) pe mana in pauza duelului - replica de final: "Restul e tacere" - regina moare otravita, band bautura care-i era destinata lui H. Lawrence Olivier - a auzit doi masinisti vorbind - "Al dracului Lawry.. ai vazut cum a facut finalul? [..]" A facut scena de lupta la etajul 1. Cand a vazut ca regele e de vina ptr otravirea mamei sale, a sarit de la etajul 1 cu sabia, pentru a-l strapunge pe rege. Hamlet e apreciat cel mai mult de Ofelia, femeia care-l iubeste. "Ce minte aleasa se destrama aici. El, ochi si apoi si spada [..] nadejdea acestei tari [..] el, pilda tuturor s-a prabusit. Faptura-i fara seaman [..] de suflul nebunie-i vestejita" Are o pornire: "du-te la manastire" pricinuita de durerea sa. Jucat de actori ca Stefan Iordache, Caramitru, Iures Ioan Rusu: "Hamlet este un om lipsit de misticism [..] un om cu purtari firesti care traieste intr-o atmosfera anormala, nefireasca [..] Inima sa este increzatoare, se deschide cu bucurie la cea mai marunta manifestare de bucurie." Sonetul 66: transpunere a lui Hamlet in poezie: Ma uit scarbit la tot, si-as vrea sa mor, Decat sa-l vad slavit pe ticalos, Iar pe sarman de rasul tuturor, Sa-l vad tagaduit pe credincios, Pe vrednicul de cinste oropsit, Si pe femei badjocorite crunt, Pe cel far’ de prihana pedepsit, Si pe viteaz rapus de cel marunt, Si artele sun pintenul despot. Si adevarul, “vorba de netot”, Si strambul poruncindu-le la drepti. Ma uit scarbit la tot, si bun ramas ! Dar daca mor, iubirea-mi cui o las ? - trupa de actori este rugata de Hamlet sa puna in scena exact moartea tatalui sau - este atat de exacta, incat regele e cuprins de furie si pleaca din sala de spectacol - nu il poate ucide pe rege imediat, pentru ca il surprinde in mijlocul unei rugaciuni - (totusi) duhul il roaga sa se poarte mai cu grija fata de mama sa - H. ii spune mamei sa se indeparteze de rege, dar scena este cruda, este dur cu mama sa. - il ucide din greseala pe Polonius - afla ca este in pericol de a fi ucis in calatoria sa in Anglia, dintr-o scrisoare - el schimba textul scrisorii (avea sigiliul regal) - Laert, fiul lui Polonius e hotarat sa-l ucida pe H. - duel masluit de rege - otraveste bautura lui - o bea insa mama lui - in pauza vine laert si-l cresteaza pe mana - Laert are cinstea sa-i spuna ca varful sabiei e optravit si ca vinovat e regele - Hamlet il omoara imediat pe rege 85 - Tocilescu + Caramitru 96 -Toma Gabor + Adrian Pintea, Craiova - scena infatiseaza o tabla de sah si toate personajele sunt pioni 2001 - Vlad Mugur + Sorin Leoveanu - montat la Cluj - se reda o Danemarca in plina putrefactie; majoritatea personajelor sunt vopsite cu alb, ies tot timpul din gropi de var (la fel cum cadravele sunt trecute prin var la Auschwitz) Peter Gruck - Hamlet e negru, Ofelia e indianca - o buna demonstratie pentru universalitatea textului in spatiu si timp - monologuri importante in care Hamlet mediteaza asupra vietii etc. - problemele de filozofie sunt prezentate sub o forma poetica - Ä fi sau a nu fi" - - ideea sinuciderii e atragatoare, pentru ca poate incheia socotelile pe care le indura - vom vedea, in final, ca nu regreta venirea mortii - totusi, unul din lucrurile care-l tin in loc este iubirea, dar ajunge la impacare cu moartea - Dragos Protopopescu a tinut un curs de un an numai despre Hamlet - Ofelia intelege numai pe jumatate lucrurile; el doar se preface ca e nebun, data fiind situatia complicata - Horatio: "el ar fi fost un rege mare [..] O, noapte buna, blande print" Grigore MAnolescu - l-a jucat pe Hamlet Aristide Demetriade - la granita dintre secole 1935-1940 - 3 Hamleti concurenti: George Braca - frumos, elegant, inteligent Calboreanu Valentineanu Braca a jucat 3 roluri in "Din jale se intrupeaza Electra"- Agamemnon, Aegist si Orin (Oreste) ------------ "Hamlet", Alexandru Tocilescu 3. Spectacolul a avut premiera in 1985, la Teatrul Bulandra, dupa ’90 plecand in turnee la Teatrul National din Londra, apoi la Festivalul International de la Dublin, la Bienala de la Sao Paulo. In 1990, britanicii au avut revelatia unui "Hamlet necunoscut", a unui mare rol, interpretarea lui Caramitru fiind pusa de The Times intr-un top 5 al celor mai buni interpreti ai printului Danemarcei din toate timpurile. ------------ Spectacolul "Hamlet" al companiei newyorkeze The Wooster Group a ajuns în România cu prilejul Festivalului Internațional Shakespeare, manifestare desfășurată la Craiova și la București și care se încheie cu această montare prezentată patru seri consecutiv - 6-9 mai - la Teatrul Bulandra, sala de la Grădina Icoanei. Această creație poartă semnătura unei femei, regizoarea Elizabeth LeCompte, care a fost, în 1975, printre fondatorii The Wooster Group, considerat acum unul dintre cele mai mari teatre de avangardă din lume. Ea a venit la București împreună cu trupa, iar mâine va avea, alături de actori, o întâlnire cu jurnaliști și oameni de teatru, la sediul Institutului Cultural Român. Venirea companiei în România, la festival, a fost posibilă datorită sprijinului acordat de ICR. Puține femei în lume au regizat "Hamlet", deși montări cu "piesa pieselor" a marelui Will sunt nenumărate. Festivalul Shakespeare, ediția 2010, a fost dedicat numai creațiilor "Hamlet" realizate în diferite țări ale lumii, printre acestea și "Hamlet"-ul pus în scenă de o altă femeie regizoare - Monika Pecikiewici (Teatrul Polski din Wroclaw, Polonia). Așa cum ne este prezentată, Elizabeth LeCompte a devenit celebră pentru "deconstrucția radicală a textelor canonice, utilizarea masivă a tehnologiilor media și abordarea subversivă a problematicii identitare". În aceste zile, avem ocazia să vedem ce a făcut ea din textul scris, cu peste 400 de ani în urmă, de Shakespeare și să-i ascultăm opiniile și motivațiile de a face "Hamlet"-ul foarte modern. ---------------------- The mesmerizing ghost of Richard Burton, at the height of his fame, materializes and dissolves again and again in the Wooster Group’s meticulous re-creation of a production of “Hamlet” staged on Broadway 43 years ago, starring Burton and directed by John Gielgud. This downtown troupe’s sometimes ravishing, often numbing homage to a fabled theatrical event turns Burton’s performance as the Prince of Denmark into a tantalizing on-screen disappearing act at the Public Theater, where the show opened last night. Under the direction of Elizabeth LeCompte, the technical team of the Wooster Group has massaged a filmed version of the Burton “Hamlet,” which had a brief theatrical release, into a liquid, black-and-white canvas of evaporating forms and faintly heard voices. Surely never before has Hamlet’s wish that “this too, too solid flesh would melt” been so literally fulfilled. This “Hamlet,” which places mimetic live performances before the grainy, wall-filling screen version, is much more than an overextended visual pun. As the actors, including the inexhaustible Scott Shepherd in the title role, try to give flesh to the fading phantoms behind them, the production becomes an aching tribute to the ephemerality of greatness in theater. For how could anyone without a fully equipped time machine hope to summon exactly the experience of Burton on the stage of the Lunt-Fontanne Theater in the spring of 1964, including what audiences brought to the production? At that time Burton, whose love affair with Elizabeth Taylor had been chronicled with a passion unmatched even by tabloid coverage of Brangelina today, was newly married to his paramour and poised, as Ms. Taylor put it, to become “the Frank Sinatra of Shakespeare.” Reviews of Burton’s prince crowned him a worthy successor to Olivier and to Gielgud, whose own portrayal of Hamlet in 1936 had set the previous record for the play’s longest Broadway run. And there was that undisputable It factor. As Howard Taubman wrote in his review in The New York Times, “I do not recall a Hamlet of such tempestuous manliness.” What crackles and sparks in the air of live theater can seem quaint and lifeless when captured directly on film, a fact of which Ms. LeCompte and company are well aware. Offering approximations of Ben Edwards’s simple original set and Jane Greenwood’s unobtrusive costumes, meant to suggest rehearsal clothes, the Wooster Group’s own “Hamlet” is largely a gesture-by-gesture duplication of what’s happening on the screen behind. When, that is, you can make out what’s happening on the screen, where the actors have a way of suddenly fading into nothing but a pair of illuminated eyes or simply nothing at all, and where the whole mise-en-scene can suddenly turn snowy. Any sense of what Burton’s Hamlet was really like becomes as unreliable and mutable as memory. As the Wooster ensemble renders to its best ability the exact stance and tone of the filmed actors — even rapidly moving to match a shift in camera angles — the effect is often stilted, antiquated and downright satiric. But every now and then one or another of the performers will seem possessed, for just a second or two, by the animating spirit of that long-ago performance. It’s like the moment at a séance when the table starts to rock. This astral convergence is achieved with the help of some inspired earthly technology. The mechanical layering of sounds, in particular, is hauntingly effective, so that Mr. Shepherd and Burton sometimes seem to have merged voices. Would that the potent magic of such moments — with the annotative visual wit that is a Wooster signature — were enough to sustain a full three hours of what is ultimately a very sophisticated form of karaoke. The live cast members are hemmed in by their roles as replicants. Since their first duty is to present only the shells of the performances they are imitating, they are only rarely able to fill those exteriors with a transforming interpretive force. Granted, as the play progresses, a few of the actors, who inhabit multiple roles, seem to break away into something almost heartfelt, notably Ari Fliakos as Claudius (a part played on screen by Alfred Drake). And Kate Valk, the group’s brilliant longtime leading lady, is as always a marvel. Portraying both Gertrude and Ophelia, she channels and subtly warps the styles of the original actresses (Eileen Herlie and Linda Marsh) to evoke a vision of femininity unique to the 1960s. Mr. Shepherd, who dazzlingly embodied the spirit of the choreographer William Forsythe two years ago in the Wooster Group’s “Poor Theater,” carries the heaviest burden, in playing Burton as Hamlet. Though he exudes solar heat and energy on his own, he is also inevitably “too much i’ the sun” (as Hamlet would say) of the flickering image of Burton. Since we can never entirely hear or see Burton through a whole scene, we don’t know exactly what Mr. Shepherd is responding to. We’re allowed access to what is only one half of an artistic dialogue. Mr. Shepherd’s Hamlet never takes flight as an individual creation. And I can’t honestly say that this production met the criterion I bring to any new production of Shakespeare: that it makes me hear familiar language through virgin ears. Ms. LeCompte, it must be granted, stays unswervingly true to her central point of view, that of a 21st-century “archaeologist inferring a temple from a collection of ruins,” as the program notes say. This production maintains its intellectual distance by stopping and fast-forwarding the filmed action. (Remote-control icons are always on view.) Sometimes the word “unrendered” shows up on the screen, meaning a scene has been lost. This allows the troupe to fill the vacuum by checking their cellphones, reading magazines or, in one hilarious (and withering) sequence, running footage from the Kenneth Branagh movie “Hamlet” instead. Yet what is of such priceless worth in this production — the evocation of the longing to know what a past performance was like — is established with great eloquence early on. I was quite happy (and occasionally rapturous) during the show’s first half. But by its second, I felt it had crossed the line from hypnotic into narcotic. And I found myself thinking more and more and more of Gertrude’s admonition to Polonius: “More matter, with less art.”