Supranumit omul secolului de aur. Nascut in 498 (495), moare la 406. S-a nascut la Colona - fiu al unui cetatean bogat - educatie aleasa, inclusiv instructie muzicala si dramatica. A scris si el in perioada lui Pericle, cea mai buna din punct de vedere economic, dar si cultural, in care a inflorit Atena. Rivalul lui Eschil - desi mai tanar decat acesta, el este cel care introduce cel de-al treilea actor in reprezentatia teatrala. Fata de Eschil, reduce elementul liric si dezvolta dialogul dramatic, imbunatatind structura piesei. Din cele peste 120 de tragedii atribuite lui s-au pastrat doar 7. Castiga concursurile dramatice de 24 de ori. Una din trasaturile personajelor sale este ca destinul implacabil este estompat, fata de Eschil. Se configureaza o noua relatie intre destin si om, atentia fiind concentrata asupra personalitatii umane, a responsabilitatii morale si a vointei de actiune. Mult mai mult decat la Eschil se pune problema liberului arbitru. Eschil se formase intr-o vreme cand intreaga lume greceasca traia sub amenintarea pericolului persan, care o apasa ca o fatalitate; in timp ce Sofocle traieste foarte de tanar marile evenimente ale victoriei grecesti, o epoca in care spiritul grec priveste viata mai curajos, mai senin, are mai multa incredere in sine si nu este terorizat de spaima. => ideologie deosebita si farmec artistic unic. Idei in opera sa dramatica: - teatrul lui Sofocle pastreaza caracterul religios care se afla la originea tragediei. Sofocle, insa, face un pas aditional pentru descatusarea omului - eroul sau nu se margineste la sfidare mandra, el are constiinta ca sclavia pe care destinul o impune omului poate fi inlaturata si toata actiunea dramei ne arata lupta, silintele lui disperate si curajoase de a scapa de aceasta apasare. Exemplu reprezentativ: lupta lui Oedip, d in Oedipus Rex. - la Sofocle, omul este centrul actiunii; despre zei se vorbeste, ii simtim undeva departe, dar spectatorul vede actiunile omului, tragismul reiese din zbuciumul sufletesc al eroilor - condamnarea tiraniei politice - in special in Antigona - modificarea proportiei intre personaje si cor - in plus, a introdus si al treilea protagonist => intrigi mai complexe, mai variate raporturi dramatice