Programarea Calculatoarelor Laborator 1
Laborator 1
Introducere
În acest laborator veţi învăţa să:
-
Compilati si rulati programe sub Linux, din linia de comanda.
-
Editati programe folosind Code::Blocks
-
Rezolvati probleme simple in pseudocod.
Compilarea programelor: gcc
Compilare = translatarea codului sursă (programul scris în C) de un program denumit compilator într-un fișier executabil binar. Compilatorul folosit la laborator este gcc.
Deschideți un editor de texte, de ex. Mousepad (puteți lansa programe și tastând Alt + F2 și introducând numele programului) și copiați codul următor:
#include <stdio.h>
int main(void)
{
printf("PC 2009\n");
return 0;
}
Salvați fișierul în directorul /home/student/ cu numele exemplu.c.
Deschideți un terminal și introduceți comanda:
gcc exemplu.c
Executabilul rezultat se va numi implicit a.out. Pentru a îl rula, introduceți comanda:
./a.out
Mediul de dezvoltare Code::Blocks
La început însă vi s-ar putea parea mai usor să folosiți un mediu de programare care facilitează editarea și compilarea programelor dintr-o interfață grafică.
Folosirea Code::Blocks este intutivă. Deschideți Code::Blocks și creați un nou fișier (File -> New -> Empty File). Copiați programul de mai sus și salvați-l. Compilați și rulați programul (folosind meniul, iconițele, shortcut-urile etc).
Pentru depanarea programelor va fi necesar să creați un nou proiect (File -> New -> Project). Alegeți Console Application și în fereastra urmatoare limbajul C. Completați numele proiectului și calea unde doriți să fie creat (de ex. /home/student/).
Copiați urmatorul program:
int main()
{
int a, b, rest;
a = 150;
b = 84;
while (b > 0) {
rest = a % b;
a = b;
b = rest;
}
printf ("cmmdc (150, 84) = %d\n", a);
getchar();
return 0;
}
Adaugați un breakpoint la linia a = 150 (click la dreapta numărului corespunzător liniei) și porniți programul în modul de depanare (F8). Pentru a urmări valorile unor variabile pe parcursul programului faceți vizibilă fereastra watch (Debug -> Debugging Windows -> Watches) și adăugați (click dreapta în interior ferestrei -> Add Watch) numele variabilelor. Rulați programul linie cu linie (F7) și urmăriți modificarea valorilor.
Încercați să vă familiarizați cu editorul si debuggerul și cereți explicații suplimentare dacă este necesar.
Probleme seminar
-
Interschimbul valorilor a două variabile a şi b.
-
Rezolvarea ecuaţiei de grad 2: ax2+bx+c=0.
-
Să se afişeze în ordine crescătoare valorile a 3 variabile a, b şi c.
-
Să se calculeze şi să se afişeze suma: S=1+1*2+1*2*3+..+n!
-
Să se calculeze şi să se afişeze suma cifrelor unui număr natural n.
-
Să se calculeze şi să se afişeze inversul unui număr natural n.
-
Să se afişeze dacă un număr natural dat x este prim.
-
Să se afişeze primele n numere naturale prime.
-
Să se descompună în factori primi un număr dat n.
-
Să se calculeze valoarea minimă, respectiv maximă, dintr-o secvenţă de n numere reale.
-
Să se afişeze toate numerele naturale mai mici decât 10000 care se pot descompune în două moduri diferite ca sumă de două cuburi.
-
Se dă o secvenţă de n numere întregi pozitive. Să se afişeze cele mai mari numere de 2 cifre care nu se află în secvenţa respectivă.
-
Se dă o secvenţă de n numere întregi, ale căror valori sunt cuprinse în intervalul 0-100. Să se afişeze valorile care apar cel mai des. (vectori).