Programarea Calculatoarelor, seria CC
Să luăm un exemplu cât mai simplu de problemă. Vrem să scriem un program care să ne calculeze automat valorile unei funcţii matematice:
F(x) =
Pentru rezolvarea unei probleme, trebuie să parcurgem următorii paşi:
Trebuie să precizăm că există două tipuri de obiecte cu care lucrează algoritmii:
Atunci când vorbim despre instrucțiunile specifice programării structurate, trebuie să amintim de teorema de structură a lui Bohm și Jacopini: Orice algoritm poate fi compus din numai trei structuri de calcul:
Există mai multe tipuri de instrucțiuni secvențiale:
În pseudocod:
Decizia implementează o întrebare ridicată de programator la un moment dat în program. În funcție de răspuns (care poate fi de tipul DA/NU se poate continua execuția programului în două moduri.
În pseudocod:
dacă (condiție) atunci
instrucțiuni-adevărat;
altfel
instrucțiuni-fals;
Structurile repetitive se folosesc pentru a exprima faptul că un anume corp de instrucțiuni trebuie repetat de mai multe ori. Exsită trei tipuri de cicluri (structuri repetitive):
I) Ciclul cu condiție inițială: este alcătuit dintr-o condiție logică urmată de un bloc de instrucțiuni. Dacă condiția este falsă, se sare peste blocul aferent de instrucțiuni, iar în caz contrar, se repetă blocul de instrucțiuni atâta timp cât condiția rămâne adevărată.
În pseudocod:
cât timp (conditie)
instrucțiuni;
În pseudocod:
execută {
instrucțiuni;
} atata timp cât (condiție);
În pseudocod:
pentru contor de la valoarea-inițială pana la valoarea-finală cu pasul pas
instrucțiuni;
Structurile auxiliare se folosesc pentru a specifica:
În pseudocod:
start
stop.
prelucrări;
Observații